Met onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan u zich als ICT-professional zich beschermen tegen de gevolgen van vergissingen, fouten of nalatigheden die u zou kunnen begaan in het kader van uw beroepsactiviteit.
Zo kan u het voortbestaan van uw onderneming veilig stellen wanneer er zich grote risico’s voordoen.
De waarborg van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering omvat de verdedigingskosten, de schadevergoeding en de bijkomende kosten.
Waarom een contract ICT beroepsaansprakelijkheidsverzekering onderschrijven?
- Zelfs als u niets te verwijten valt, kunt u aansprakelijk gesteld worden.
- Uw commerciële relaties vormen de basis van uw activiteit. U moet er dus alles aan doen om die te vrijwaren.
- U moet verzekerd zijn wilt u bepaalde contracten kunnen binnenrijven
- Uw werknemers kunnen een bedreiging vormen voor uw onderneming
- U heeft nood aan een verzekeraar die gespecialiseerd is in uw bedrijfstak en aan een contract op maat
- De BA beroepsaansprakelijkheid is de levensverzekering van uw onderneming
Voor wie?
Dit product is bestemd voor ICT-professionals die de volgende activiteiten uitoefenen:
- Service en consulting in computer engineering en telecom
- Verkoop, plaatsing, onderhoud van materiaal en software
- Ontwikkeling van specifieke applicaties
- Freelancers
- Ontwerp van websites
- Out-tasking
- Webhosting
- Verkoop / Registratie van internetadressen (domeinnamen)
- Levering van internettoegang
- Telecomoperator
! Dit product is niet bestemd voor fabrikanten van informaticamateriaal.
Het contract Beroepsaansprakelijkheid ICT dekt de verzekerde eveneens tegen de opzettelijke fouten of kwaadwilligheid van zijn aangestelden, tegen de schending van de vertrouwelijkheid, de schending van het privéleven, eerroof/laster, contractuele tekortkomingen, niet overeenkomstige of defecte producten.
Belangrijkste waarborgen
- Dekking «alle risico’s behalve»: Wij verzekeren u tegen IEDERE niet-strafrechtelijke schade-eis die in het kader van uw beroepsactiviteiten
tegen u wordt ingediend, tenzij deze specifiek door ons wordt uitgesloten. - Gebrekkige prestatie (Voorbeeld: De gemiddelde snelheid die u aan een van uw klanten levert, stemt niet overeen met uw contractuele verbintenissen. Uw klant vraagt u het door hem geleden nadeel te vergoeden.)
- Beroepsfouten, vergissingen of nalatigheden (Voorbeeld: als telecomoperator vergeet u een deel van de computers van een van uw klanten te configureren met het oog op een draadloze verbinding (WI-FI). Daardoor kunnen sommige aangestelden van uw klant geen verbinding met
het internet maken en bijgevolg ook hun bestelbons niet doorgeven. Uw klant vraagt u het door hem geleden nadeel te vergoeden.) - Schending van intellectuele eigendomsrechten (auteursrechten, logo’s, merken, afbeeldingen) (Voorbeeld: U heeft een website voor een klant ontwikkeld en wordt aansprakelijk gesteld omdat u een afbeelding heeft gebruikt waarop auteursrechten rusten die niet door u verworven werden. De eigenaar van de rechten eist een schadevergoeding.)
- Accidentele vertraging in de levering van de prestatie (Voorbeeld : In het kader van een forfaitair contract slaagt u er niet in uw project tijdig af te leveren. Daardoor kan uw klant zijn webshop niet op de voorziene datum lanceren en eist hij dat u zijn inkomstenverlies vergoedt.)
- Schade aan toevertrouwde goederen (Voorbeeld: Naar aanleiding van onderhoudswerken aan een centrale unit beschadigt u de harde schijf van uw klant. Het verlies van gegevens en de installatie van een nieuwe harde schijf brengen extra kosten met zich mee.)
- Accidentele overdracht van virussen (Voorbeeld: Bij het verzenden naar uw klant van een eerste versie van zijn project brengt u per ongeluk een virus over dat schade toebrengt aan zijn systemen. Uw klant richt zich tegen u en eist dat u de kosten voor de herstelling van de systemen ten laste neemt.)
- Aantasting van de reputatie (Voorbeeld: Als gevolg van een geschil met een van uw klanten betalen wij de kosten voor het herstellen van uw imago
dat aangetast werd door de openlijke negatieve uitlatingen van uw klant.) - Beschadiging of vernietiging van uw website als gevolg van hacking. (Voorbeeld: In geval van hacking betalen wij de kosten terug voor de herstelling en het opnieuw lanceren van uw website.)
- Verlies of vernietiging van uw gegevens en die van uw klanten
(Voorbeeld: Door de installatie van nieuwe software gaan gegevens verloren. U moet een beroep doen op een externe dienstverlener om de verloren gegane gegevens weer samen te stellen. Het bedrijf dat hiervan het slachtoffer werd, eist vergoeding van de kosten.)