Dagelijks worden we overspoeld met mediaberichten over cybercriminaliteit, ook uw mailbox ontsnapt er niet aan.
De begrippen ransomware, phishingmail en CEO-fraude behoren intussen tot ons dagelijks taalgebruik. Bovendien is het belangrijk dat u voorzichtig omspringt met klantgegevens om te voldoen aan de verplichtingen van de GDPR.
Ook al kunt u als bedrijf de nodige maatregelen nemen, er bestaat nog steeds een kans dat het misgaat.
Bescherm uw bedrijf tegen de financiële gevolgen van cyberincidenten met een Cyberverzekering
enkele voorbeelden
Cyberafpersing
Een hacker dreigt ermee de software en data van een bedrijf te versleutelen. In ruil voor het niet-uitvoeren van deze versleuteling vraagt hij losgeld. Cyber Safe Bedrijven betaalt voor de extra beveiliging van het bedrijf om de versleuteling af te weren,
en betaalt ook voor het losgeld om een einde te maken aan de afpersing.
CEO-fraude
De verantwoordelijke van de boekhouding ontvangt ’s avonds een dringende mail van de CEO met de vraag om onmiddellijk
een voorschot te betalen aan een nieuwe leverancier. De e-mail lijkt echt, maar werd verstuurd door een oplichter. Cyber Safe
Bedrijven betaalt voor de bedragen die het bedrijf in het elektronisch betaalverkeer verliest.
Denial of service-aanval (DOS-aanval)
Criminelen sturen vanuit honderden gehackte computers een informatieaanvraag naar de webshop van een bedrijf. Hierdoor
raakt de server van het bedrijf overbelast en valt die uit. Cyber Safe Bedrijven betaalt voor de bedrijfsschade en de extra
kosten gedurende de periode van de bedrijfsonderbreking.
GDPR-inbreuk
Een hacker slaagt erin de klantgegevens van een bedrijf te stelen en publiceert die informatie op het internet. Op basis van
de gegevensbeschermingswet (GDPR) moet het bedrijf de overheid en de betrokken klanten hierover informeren. Bovendien
eisen enkele klanten een vergoeding voor hun reputatieschade als gevolg van het datalek. Cyber Safe Bedrijven betaalt voor
de kosten die verbonden zijn aan de informatieplicht en voor de reputatieschade van de klanten.
Een Cyberverzekering betaalt voor de schade die u als bedrijf oploopt zoals winstverlies bij bedrijfsstilstand en kosten om uw bedrijf weer operationeel te maken. Heeft het cyberincident schade berokkend aan derden? Dan vergoedt de Cyberverzekering ook hun schade. Optioneel kunt u een rechtsbijstandsverzekering nemen die uw rechten beschermt in de digitale wereld.
Maar ook 24/7 bijstand …
Is uw computersysteem besmet met een virus of blokkeert ransomware de werking van uw bedrijf? Als klant kan uw bedrijf 24/7 een beroep doen op IT-bijstand.
Vragen en antwoorden over deze verzekering
Voor wie is deze verzekering bestemd?
Deze verzekering is bestemd voor bedrijven en vrije beroepers die zich willen beschermen tegen schade als gevolg van het gebruik van het internet tijdens hun professionele activiteiten.
Wat is verzekerd?
Is verzekerd de financiële schade en de kosten van IT-bijstand ingevolge een aantasting van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van de elektronische gegevens of software van de verzekeringnemer, die het gevolg is van een aanval, een onrechtmatige toegang of schadelijke software. Wij verzekeren ook de schade door inbreuken van een verzekerde op de wettelijke voorschriften inzake gegevensbescherming.
Welke waarborgen zijn voorzien?
Schadevergoeding is voorzien voor:
- Schade opgelopen aan het bedrijf zelf
- de schade aan derden;
- IT-bijstand
- Rechtsbijstand
1. Schade opgelopen aan het bedrijf zelf
-
- zoals de opgelopen bedrijfsschade en extra kosten
- gederfde winst en vaste kosten tijdens de periode van bedrijfsonderbreking;
- inzet van andere installaties, werk- of productieprocessen;
- overuren, tijdelijk personeel of onderaanneming.
- de herstelling van elektronische gegevens en software, inclusief het verwijderen van de
schadelijke software.
Cyber Support
-
- onderzoek naar de oorzaak en de omvang van de schade;
- informeren van betrokkenen na een inbreuk op de wettelijke voorschriften inzake gegevensbescherming;
- maatregelen voor het behoud en herstel van de reputatie.
Alsook:
-
- cyberafpersing;
- oplichting via het internet via phishing en spoofing;
- kosten en verliezen ingevolge het afleiden van goederen;
- telefoonhacking.
2. Schade aan derden
Inbreuk op de wettelijke voorschriften inzake gegevensbescherming: schadevergoeding voor de schade van derden doordat een verzekerde een inbreuk pleegt op de wettelijke voorschriften inzake gegevensbescherming, zoals bijvoorbeeld de GDPR.
Buitencontractuele burgerrechtelijke aansprakelijkheid: schadevergoeding voor de immateriële schade van derden na een cyberincident waarvoor een
verzekerde aansprakelijk is.
Alsook schadevergoeding voor
-
- administratieve boetes bij een inbreuk op de GDPR, indien ze wettelijk verzekerbaar zijn;
- contractuele boetes die de leverancier van elektronische betaaldiensten oplegt;
- schade doordat digitale media-inhoud van de verzekeringnemer een merkrecht, portretrecht of de reputatie schendt;
- schade doordat een dienstverlener van de verzekeringnemer een inbreuk pleegt op de wettelijke voorschriften inzake gegevensbescherming.
3. IT-bijstand
Na een cyberincident kan de verzekeringnemer 24/7 een beroep doen op IT-bijstand, zowel op afstand als on-site.
Deze bijstand zorgt voor:
-
- onderzoek naar de oorzaak en de omvang van het cyberincident;
- crisismaatregelen om de schade te beperken;
- beveiliging en herstel van software, elektronische gegevens en computersystemen;
- bijstand bij een officieel onderzoek.
4. Rechtsbijstand
Welke preventiemaatregelen zijn verplicht?
- toegang tot computersysteem met login en wachtwoord
- bescherming tegen onrechtmatige toegang: firewall
- beveiliging tegen malware: antivirussoftware
- automatische update van firewall en antivirussoftware
- wekelijkse back-up en beveiligde bewaring ervan
- reglementaire maatregelen zoals die in verband met de gegevensbescherming
Welk schade is meestal uitgesloten / niet verzekerd?
- het ontbreken van preventiemaatregelen, zoals beveiligde toegang met gebruikersnaam en paswoord, een firewall, antivirussoftware of back-ups;
- terrorisme, oorlog en gewelddaden;
- financieel beheer of het verlies van vermogenswaarden;
- opzet en bewust plichtsverzuim;
- confiscatie, officiële maatregelen en straffen;
- contractuele aansprakelijkheid;
Dit is een limitatieve, niet contractuele opsomming van de meest gangbare waarborgen. Afhankelijk van uw specifieke noden, wordt een verzekering op maat van uw activiteiten / bedrijf samengesteld.
Vraag ons naar de mogelijkheden teneinde een gepersonaliseerde en vrijblijvende offerte op te maken.